ČERNÁ DÍRA NEBO VÝKLADNÍ SKŘÍŇ?

ČERNÁ DÍRA NEBO VÝKLADNÍ SKŘÍŇ?

Do e-mailové pošty jsou dostali zajímavý článek jednoho nymburského občana, který reaguje na hlasy, jenž se šíří městem. Příspěvek Milana Sixty si můžete přečíst níže.  

Nymburský Basketbal – černá díra nebo výkladní skříň města?

Obrázek
Šíře názorů občanů Nymburka na místní basketbalový klub se odráží v nadpisu tohoto článku.
Zjistit přesný počet zastánců, odpůrců a lidí bez názoru je velmi těžké. Zatímco spokojení občané neprotestují - proč by to také dělali? --, nespokojenci se hlasitě ozývají. Člověk se tak dozví, kde by mohl Nymburk být, kdyby se všechny peníze necpaly do basketu, dále jakých úspěchů by mohla dosahovat ostatní Nymburská sportovní mužstva či jednotlivci, kdyby se všechny peníze ... ( viz  výše ), či jak by byl vyřešen problém s byty, kdyby  je město neposkytovalo basketbalistům. Shrnuto a podtrženo, starosta si za městské peníze vydržuje hračku a basta.
Jaká je ale realita, kolik prostředků město investuje do sportu a hlavně basketbalu, jaký je přínos pro „obyčejného“ obyvatele Nymburka, co by se za tyto peníze dalo pořídit a kolik bytů obsadili baskeťáci?
S prosbou o pomoc s odpovědí na tyto otázky jsem se obrátil na ing. Rudolfa Šimečka – generálního manažera ČEZ Basketball Nymburk, Zděnka Vocáska – nymburského radního a ing. Štěpána Woldeho – odborníka v oblasti reklamy a poděbradského rodáka. Všem pánům tímto děkuji za poskytnuté informace.
Jansta-Kutík
V souvislosti s naší účastí v Adriatické lize byl navýšen rozpočet našeho klubu přibližně na 60 mil  Kč z 50 mil Kč v předchozích letech, uvedl Rudolf Šimeček. Město se na financování klubu podílí již několik let částkou 4 mil Kč z čehož je 1/3 až 1/2 určena pro mládežnické týmy, kterých máme celkem 9, což představuje 200 dětí z Nymburka a okolí. Dále máme tři výkonnostní týmy, ženy A, B a muži B. Z prostředků města je A tým podpořen maximálně částkou 2 mil Kč. Rozpočet našeho klubu je z 30% hrazen naším generálním partnerem a sponzorem, společností ČEZ. Zbytek rozpočtu je doplněn z prodeje reklamy a sponzorských darů, podíl vstupného na plnění rozpočtu činní maximálně 5% při ceně 60 Kč za vstupenku na ligový zápas. Divácká podpora je pro nás velmi důležitá a proto jsme se snažili přiblížit cenu vstupenky co nejširšímu počtu obyvatel Nymburka a okolí. Většina hráčů bydlí v Poděbradech, pouze dva hráči A týmu žijí v Nymburce v pronajatých bytech, které hradí klub, uzavřel Rudolf Šimeček.
Výši dotace uvedenou Rudolfem Šimečkem potvrdil městský radní Zdeněk Vocásek.
Ze závěrečného účtu města Nymburk vyplývá, že město v roce 2009 dotovalo celkem 65 subjektů částkou 11 163 200 Kč. 
4 mil -  Sdružení přátel košíkové Polabí
3 mil - Ned Hockey – hokejový oddíl
1,5 mil – TJ Stadion Nymburk – výměna střechy zimního stadiónu
895 tisíc – TJ Lokomotiva Nymburk
160 tisíc – AFK Nymburk 
Všechny výše uvedené sportovní oddíly se věnují výchově mládeže, starají se o  nymburské děti. Některým to může přinést náplň volného času pro celý život,  ostatním „jen“ smysluplné trávení času místo vysedávání u počítače nebo bloumání po městě. V každém případě si tyto děti vytvoří mezi sebou vazby a doufejme, že i vazbu k městu, kde vyrostly.
Obrázek
Připustíme-li, že dotace 1000 Kč na 1 mladého basketbalistu ročně nejsou vzhledem k dlouhodobým výsledkům klubu špatné investice, zbývají nám 2 000 000 Kč určené prvnímu týmu. Co přináší tyto prostředky občanům Nymburka? Vyjádřit penězi pocit hrdosti a fandovství je takřka nemožné. Nechci tím říci, že to není důležité, ba právě naopak, stačí se jít podívat na jakýkoliv zápas nymburského týmu a sledovat atmosféru vytvořenou fanoušky. 
Co však vyjádřit penězi lze, je reklamní prostor, který basketbalisté díky svému názvu městu poskytují.
Sponzoringová ceníková hodnota jednoho ligového utkání ČEZ Basketball Nymburk se může pohybovat na úrovni 25.000,- Kč. V případě utkání Euro Cupu s ohledem na sledovanost by se ceníková cena mohla blížit  60.000,- Kč. V minulé sezoně, od října 2009 odvysílala ČT v součtu přímých přenosů a repríz 53 utkání ČEZ Basketball.Nymburk, přes 98 hodin vysílacího času. Z toho 19 přenosů a záznamů bylo z Euro Cupu. Cena takto získaného reklamního prostoru pro město činní 1 990 000 Kč. V částce nejsou započítány ceny přenosů v zahraničí. 
Pro srovnání uvádím částku určenou na kulturu a památkovou péči která činila pro rok 2009 12 558 640 Kč, zároveň byla vyčleněna částka 1 400 000 Kč z kapitoly „Provoz místního hospodářství“ jako příspěvek na provoz plaveckého bazénu.       
Osobně jsem si z výše uvedených údajů názor vytvořil. Podpořit částkou 4 mil korun jeden z nejúspěšnějších sportovních týmů v ČR, zajistit program pro 200 dětí a „mimochodem“ propagovat město v celé Evropě je příklad mimořádně hospodárně  vynaložených prostředků. To, co lidé kolem basketbalu dokázali, je hodno obdivu a uznání.  

Milan Sixta

 
vloženo: 11.09.2010 09:57 / přečteno: 15850x
 
« Zpět
SPONZOŘI Facebook
ČEZ
STARLIFE
J&T BANKA
GEOSAN THETA
EPL COND
Velišek  - Podpěra
ADIDAS
LION SPORT
AUTOSALON LOUDA
CAR 4 WAY
Dr. MAX
Renomia
Zepris
VIS
Město Nymburk
Elektro Kutílek
Datonet
DP ComTel
Špára STK
Nota Bene
FALDO
Louda Reality
Crystal Bohemia
Wobenzym
Louda Alform
Inkospor
Barton
Jimsoft s.r.o.
C.L.P.A.
CASIA TOUR
hala
XXL
Hyundai
Molten
Česká televize
Kooperativa
AGEL
Pivovary Lobkowitz
ONDRÁŠOVKA
Redside
VALBEK
Rozehnal a Kuchař
ZENIT
SPORT
Finance Habitation
SUBTERRA
Sev.en EC
© 2010 - Copyright by ČEZ Basketbal Nymburk a.s. All rights reserved.